Almedalsveckan 2012!

Vilket härligt  gäng unga ledare jag lyssnade på under förmiddagen!  Det var årets första seminarie  som  ”(G) som i Gud”, som är ett samarbete mellan Frälsningsarmen och tidningen Dagen under Almdelsveckan.

Dessa härliga människor gav mig framtidstro! De representer från politiska och kyrkliga sammanhang. Jag bara njöt av att höra deras klara, tydliga, målmedvetna och entusiastiska ledarskap.  Det som stack ut alldeles extra för mig var  känslan av att de hade lärt sig av tidigare generationers misstag. Det fanns inte en uns av att sätta på sig samma gamla galoscher som föregångare bara för sakens skull, eller för att det förväntades. De var mycket ödmjuka av att lära av föregångare och  fyllda av visioner, mod och hopp att förändra världen. Så  otroligt uppmuntrande!

Samtidigt är det ledsamt att höra Rebecca  Carlssons (Grön ungdom) frustration över att hon mött medelålders ledare som har  svårt att ta till sig det unga ledarskapet för att de saknar erfarenhet.  Lika oförglömligt är  när  Rebedca bestämt och självklart deklarerar; ” säg inte att jag inte har erfarenhet, jag har tränat sedan jag var fem år, jag började redan uttöva mitt  ledarskap i sandlådan.”  Vilken härlig tjej, jag ser henne framför mig styra och ställa i sandlådan. Lite överraskad att hon själv var så medveten om sitt tidiga ledarskap, men självklart har hon otaliga gånger fått höra  från sin omgivning hur hon gick fram i sandlådan.

Det finns det säkert många tankar och tyckande om den tidiga träningstiden ska kunna tillgodoräknas i ett ledarskap.  Detta fascinerar mig otroligt mycket,  tycker det är så spännande!  När jag är tillsammans med barn  brukar jag betrakta och studera deras olika egenskaper och fantiserar om var de kommer finnas lite längre fram i livet.  Jag tror väldigt starkt på att Gud har ett syfte med varje människa och att Han har lagt ned egenskaper och begåvningar för att det syftet ska uppnås.

Därför tänker jag så här;  Rebecca har all anledning att känna sig förnärmad när någon ifrågasätter hennes träningstid/erfarenhet som ledaren sedan barnsben. Syftet bestäms redan i mammas mage och sedan sätter träningen igång. Man blir inte bara helt plötsligt en ledare i sandlådan, den har föregåtts av en väl ”genomtänkt” plan.  Det är bara att gilla läget och lita på att Någon högre makt har allt under kontroll.

Anki

1 kommentar

Under Uncategorized

Ett svar till “Almedalsveckan 2012!

  1. Ping: Registerutdrag som verktyg för att hindra sexuella övergrepp « Emil Isberg

Lämna en kommentar