Alkoholens konsekvenser är ingen het fråga under Almedalsveckan.

Almedlasveckan 2016 är i full gång, med fler seminarier än någonsin.  Jag har försökt lotsa mig fram bland allt som erbjuds och gått på det som varit angelägna frågor för mig.

Även i år arrangerar  (G) som i Gud, seminarier, i går var temat på ett av dem: ”Ungas rätt till en uppväxt fri från alkohol och droger”. Det första som slog mig var när jag kom lite sent till föreläsningen, och såg att det inte var så välbesökt: det här är ingen ”het” fråga. Eller kanske just vad det är, och därför flyr man den?

Var femte barn, ca 385.000 växer upp i en familj med riskabel alkoholkonsumtion. Hur hjälper vi dessa barn?

Oliva Trygg från stiftelsen Trygga Barnen, delade sin erfarenhet av att växa upp i en familj där konsumtionen av alkoholen var en på en ”lagom” nivå, en naturlig del i vardagen, men där otryggheten smög sig in av föräldrars förändrade beteende. Hur pappan blev uppsluppen, raljerade och hånade sin egen dotter.

Å andra sidan förespråkades att använda sitt sunda förnuft, att varje vuxen är kapabel att konsumera alkohol i lagom mängd, vilket vi vet majoriteten förespråkar.  Så många lever i förnekelse att vilja se att det skulle kunna skapa otrygghet hos barn att konsumera alkohol när barnen är med.

Jag kom osökt att tänka på en krönika jag läste för flera år sedan, där Marcus Birro sätter huvudet på spiken: Spriten, vänner. Vårt lands sakrament. Spriten är helig för oss. Den betyder mer än våra egna barns välbefinnande.

Sorgligt!

/Anki

 

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

