Bygga in visionen i det undermedvetna!

Har du försökt beskriva en dröm för någon, orden räcker inte till för att måla upp den bild du själv så tydligt har på näthinnan. Du anar att du inte lyckats måla upp bilden tillräckligt beskrivande så att mottagaren ser samma bild som du själv. Men det är okey det är  ju bara en dröm.

Det har likheter med att beskriva en vision. Vision = syn, uppenbarelse, drömsyn. Men det är inte lika enkelt att hantera när mottagaren  ser oförstående ut och inte förmår fånga drömsynen.

Att få  en vision är fantastiskt, du ser den så klart inom dig, du sprängs  av längtan att den ska förverkligas. Du börjar att dela den, men när du sätter ord på visionen blir den så ynklig, orden räcker inte till, så långt bort ifrån den bild du har inom dig. . Du gör nya tappra försök att måla upp den.

Först när mottagaren själv sätter egna ord på det du delar så att du känner känner igen dig,  då vet du säkert att den landat.

Så här skriver Jonas Åsberg om visionens betydelse: Det finns olika synsätt kring hur viktig visionen är för ett företag. Jag är övertygad om att när en organisation lyckas bygga in visionen i det undermedvetna i företaget så är det där kraften ligger. Lyckas man inte få momentum i att ledning och majoriteten av medarbetarna tror på visionen helt och hållet så kommer det inte att funka.

Som bärare av en vision/visioner sedan i mitten av 80 talet rannsakar jag mig om jag verkligen  har lyckats bygga in visionen om Krukmakarens Hus i det undermedvetna i mitt sammanhang/ i mitt samhälle? Konstatera att det inte är ett jobb som görs på en handvändning, tålamod och uthållighet krävs.

Oavsett om jag tycker att jag lyckats med att bygga in visionen eller inte, så ser jag tydligare än någonsin att grunden är lagd. Nu bygger vi vidare på en stabil grund ……

/Anki

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s