Liknelser kan verkligen förtydliga ett budskap!

Jag läste alldeles nu dagens DN krönika skriven av sonen Emanuel Karlsten, en bra liknelse om vad som händer på Facebook.  Jag drog snabbt parallellen till min egen verklighet, så här skriver han :

”Jag tycker om att likna sociala medier vid en fest. När vi alla är ettor och nollor får hela internet plats i ett normalstort rum där vi kan äta salta pinnar och prata trevligheter i oändlighet. Så är i alla fall tanken, men nästan varje gång ett företag dyker upp här börjar de bete sig som idioter. Prackar på gästerna sitt budskap utan att alls förstå att de också behöver mingla. Det första de gör är att hitta en stol, ställa sig på den och börja skrika. “Hallå, vi har lite kaffe här vi vill sälja och för att förstärka hur gott det är har vi med oss en bild på George Clooney.” Efter att ha bildviftat klart och gått ner från stolen har de blivit festens paria. Vem vill hänga med idioterna som stod och skrek på en stol?

Lite skrämmande likt hur vi kristna ibland agerar. Det är minst lika nedslående när vi minglar och vårt budskap totalt slätas ut i minglet:(

Vi har världens bästa budskap!  Men behöver bli klart bättre på att mingla och behålla det budskapet!

Anki

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s