Genuspedagogik i förskolan?

Debattören och socionomen Elsie Claesson ifrågasätter genuspedagogiken. Hon pekar på att det finns forskare som ifrågasätter genusforskningen. Vidare skriver hon i gårdagens DN:

– De är en ideologi, inte en vetenskap.

– Man kan ifrågasätta om könsrollerna är förskolans uppgift och jag har en viss aktning för de förskolor som inte följer läroplanen. Pedagogerna följer forskning och läser mycket om utvecklingsfaser som vi lärt oss att acceptera och känna igen dem. Då får man lära sig leva med det. Men genusideologerna avskyr att det finns något fast och därför har de fått in det i läroplanen och ska motverka könsroller.

Är det inte bra att lära barn att behandla alla lika oavsett kön?

-Man kan göra människor medvetna om könsskillnader, men inte i förskolan. Det är fel att man vill ta bort kön. Det är en del i utvecklingen som är viktigt just då. Barnen kan inte tänka ut det här med genus som vi kan göra. De är inte där än eftersom deras hjärnor inte är färdigutvecklade. Om vi då stör den utvecklingen kan vi göra dem en otjänst. Jag är väldigt negativ till detta, skriver Elsie

 

Det finns grundläggande områden som människan inte kan sätta sig över; barnets utvecklingen är ett av de områdena, skriver Anki

 

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s