Så självklart, men jobbigt.

För ungefär 12 år sedan så styrketränade jag under några år, inte för att jag tyckte om det, det var det enda sättet att bli stark i min rygg som då var väldigt svag.  Jag tycker styrketräning är det  mest monotona och tråkigaste tränings alternativet, så när jag kände mig tillräckligt stark,  bytte jag snabbt ut det mot andra tränings alternativ.

Men de var tydligen inte lika effektiva, eller nåt,  för efter några år fick jag andra problem som visade sig efter lång utredning att de kom från ryggen, så nu måste gå tillbaka styrketräning:(

Men jag är motiverad för jag vet att det hjälper, så i veckan begav jag mig tillbaka till träningslokalen.  Det finns ett redskap som jag ogillar mycket mer än alla andra,  får nästan lite panik bara jag tänker på de redskapet.  Jag tänkte att jag  kan förklara  för naprapaten, han kan nog ersätta den med något annat.

Eftersom det  var länge sen sist  skulle jag börja väldigt lungt, så instruktören/naprapaten, började med att  introducera 5 olika maskiner/redskap.   En av dem var den jag absolut inte ville ha. När jag utbrast;  Nej inte den jobbiga!  Säger han: Det är dom jobbigaste övningarna som gör mest nytta. Det är just dom som kommer åt de muskler du har undvikit att använda och som behöver stärkas.

Suck! Så självklart, men jobbigt! Det finns igen genväg. Det är bara att acceptera, för jag vill blir stark i ryggen igen.

Är inte detta ganska typiskt människan att vi medvetet eller omedvetet söker genvägar. Allt ska gå så smidigt som möjligt och vara lustfyllt. Mycket går att köpa för pengar, men att få en stark rygg måste man jobba sig till.  Så det är bara att jobba på, med det goda resultatet i sikte; en stark rygg. Och på köpet får man extra energi som nu går åt till att hålla ordning på den svaga ryggen.

Jag har inget att förlora, bara vinna!

Anki

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Så självklart, men jobbigt.

  1. Tina Ljungberg

    Kämpa på!!! Efter ett tag tror jag du kan lära dig att uppskatta det och (kanske) t.o.m. längta till träningen. Så var det för mig och jag är nu inne på sjunde skrotlyftaråret. Nu är det höjdpunkter i tillvaron. :-) Det är en underbar känsla att känna att kroppen samlar ihop sig och blir stark.
    Ett tips är att belöna dig med någon god nyttighet efteråt som du kan se fram emot. Några saftiga frukter och grönsaker och en härligt grov skinkfralla t.ex.
    Lycka till!
    Tina

  2. Pingback: Hittat, länkat och kommenterat – February 24, 2011 | Emanuels randanmärkningar

Kommentera

