Tagen på allvar.

I bland vet jag så bergfast vad jag vill eller inte vill, klarar eller inte klarar av, (ibland är jag väldigt osäker och velig). Jag har tänkt på detta en del sista tiden, betydelsen av att  ta sig själv på allvar. Att inte köra över sig själv för att andra förväntar sig något annat  av mig.

Som jag tidigare har delat så bor min mamma på ett kortidsboende sedan en tid. Nu förs det livliga samtal om hur hon ska slussas vidare. Biståndsbedömare har bara en linje och det är att hon ska tillbaka till sin lägenhet och få den hjälp hon behöver utifrån hemmet.Det är det politiska beslut på.

Dilemmat är att  min mamma är säker på är att hon inte kan återvända hem, detta repeterar hon dagligen till oss barn; ”klart att jag helst skulle vilja komma hem, men en sak är säker det går inte, det är helt omöjligt”.

Så man kan lugnt säga att det inte finns en lösning på nästa steg. Jag är inte förvånad över min mammas envishet, den har jag fått en stor släng av, men jag är överraskad att hon kan tänka sig nästan vad som helst utan att komma hem, för henne själv är det helt kristall klart.

Min mamma vet nåt, som vi andra inte vet. Men ingen vill eller orkar ta sig tid att förstå,  det finns inget utrymme för det. Det förväntas helt enkelt att hon ska köra över sin egen övertygelse.

Kanske är det så att hon inte vet och ser sitt bästa? Eller så är det precis det hon vet och kämpar för att bli tagen på allvar.

Anki

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Tagen på allvar.

  1. Pingback: Hittat, länkat och kommenterat – May 22, 2010 | Emanuels randanmärkningar

  2. Åh, denna fyrkantiga politik.
    Hoppas ni orkar stå på er! Att det löser sig så att alla kan känna sig trygga. Din mamma, du och dina syskon och alla andra som oroar sig för henne. Det måste ju finnas någon lösning som alla känner sig nöjda med.

  3. Pingback: Shared Items – May 24, 2010 « Emanuel

  4. Pingback: Stålmamma har lämnat oss. | Frälsningsarmén Visby

  5. Pingback: Slopad biståndsbedömning för tryggare äldreomsorg. | Frälsningsarmén Visby

Kommentera

